Wednesday 9 October 2019

PERUBATAN MODEN VS PERUBATAN TRADISIONAL




PERUBATAN MODEN VS PERUBATAN BERLANDASKAN AL-QURAN

NAMA AHLI KUMPULAN
-WAN MUHAMMAD IKHWAN BIN WAN MOHD NOOR (02DKM18F2022)
-MUHAMAD IZZUDDIN AMIN BIN BADRUL ISHAM (02DKM18F2038)
-MUHAMMAD ALIFF ASYRAFF BIN ABD AZIZ (02DKM18F2040)
-MUHAMMAD ARIF BIN AHMAD NAZRI (02DKM18F2042)

NAMA PENSYARAH
ENCIK KAMAL HISAM BIN ABDUL HALIM

APA TU PERUBATAN?
·       Perubatan merupakan salah satu cabang sains hayat berkenaan menjaga dan mengekalkan kesihatan serta rasa sihat. Dengan kata lain, perubatan ialah sains untuk menghalang dan menyembuhkan penyakit. Walaubagaimanapun, istilah ini lebih banyak digunakan untuk perkara yang berkaitan dengan doktor.
·       Perubatan meliputi pengetahuan sains dan penggunaan pengetahuan terebut. Terdapat perlbagai jenis cabang sains perubatan yang spesifik kepada organ dan penyakit tertentu, sama seperti jawatan perubatan. Sains perubatan ialah pengetahuan mengenai sistem badan dan penyakit, namakala jawatan perubatan merujuk kepada struktur sosial kumpulan manusia yang dilatih secara rasmi untuk menggunakan pengetahuan tersebut bagi merawat penyakit.

DALAM KONTEKS PERUBATAN TERBAHAGI KEPADA DUA KELOMPOK

-PERUBATAN MODEN

-PERUBATAN BERLANDASKAN ALQURAN


PERUBATAN YANG BERASASKAN ALQURAN
 
 
PERUBATAN MODEN
            Perubatan moden merupakan campuran antara seni merawat dengan berbagai-bagai sains. Perubatan mempunyai hubungan langsung dengan sains kesihatan dan bioperubatan. Perubatan hari ini mempunyai bidang-bidang yang lebih luas seperti perubatan klinik, penyelidikan perubatan, pembedahan, lantanya mengatasi masalh penyakit dan kecederaan.



          Dalam kurun ke-17 Harley William, menggunakan kaedah-kaedah eksperimen, menunjukkan penyebaran darah, konsep mendapat yang besar tentangan awal. Kuinina pendahuluan menandakan kemenangan tentang malaria, satu daripada wabak oldest pada manusia. Pemciptaan kawasan mikroskop menuju ke penemuan daripada amat kecil benuk untuk hidup, dan sistem penemuan rerambut darah mengisi lompang pertandingan akhir itu dalam harley edaran penjelasan darah.


DR. EDWARD JENNERD
Dalam kurun ke-18, digitalis darah jantung diperkenalkan, keji telah dikawal, pembedahan telah menukar ke dalam sains eksperimen. Tambahannya, Jenner Edward memperkenalkan pemvaksinan untuk mengelakkan penyakit cacar, menyediakan dasar asas bagi bidang imunisasi dalam sains.
          Kurun ke-19 ialah permulaan bagi perubatan moden. Pasteur, Koch, Ehlich dan Semmelweis membuktikan hubungan antara kuman dan penyakit. Perkembangan lain termasuklah penggunaan disinfeksi dan kemajuannya akibat dalam perubatan, khususnya obsetrik, jagaan, penggunaan inokulasi, pendahuluan dalam pembedahan, dan langkah-langkah kebersihan.
          Perubatan moden pada kurun ke-20 menerima dorongan daripada gerhard domagk yang mendapati antibiotik pertama, silfanilamide, dan kemajuan groundbreaking dalam penggunaan penisilin. Kemajuan selamjutnya sudah dicirikan oleh kenaikan kemoterapi, penggunaan pemvaksinan, penggunaan pengetahuan dengan endocrine untuk merawat penyakit-penyakit yang menyebabkan daripada hormon keseimbangan, seperti penggunaan insulin untuk rawat diabetes, dan kefahaman dengan nutrisi dan peranan vitamin dalam kesihatan.
          Pada mac, 1953, Universiti Cambrige, England, Crick Francis, 35, dan Watson James, 24, mengumumkan “kami telah menjumpai rahsia hidup.” Mereka telah menguraikan komponen bahan kimia iaitu molekul asas bataan, asid deoxyribonucleic (dna), memberi sains dan ubatan dasar untuk molekul genetik dan panduan kepada revolusi dalam perubatan moden.

KATEGORI DALAM PERUBATAN
·        UBAT
·        PEMBEDAHAN

UBAT
                                                      



          Merupakan perubatan berhubung dengan diagnosis, penguusan dan penyakit-penyakit luar biasa atau serius. Ubat mengambil berat dalam penyakit-penyakit sistemik oleh orang dewasa, iaitu penyakit-penyakit yang menjejaskan badan secara menyeluruh, atau semua perubatan bukan bedah.

PEMBEDAHAN
          Merupakan perubatan yang mengubati penyakit atau luka dengan operasi manual serta peralatan untuk menyaisat dan merawat keadaaan penyakit atau kecederaan.
          Dalam sesetengah pusat, anesthesialogy juga sebahagian daripada pembedahan (untuk logistik dan tujuan perancangan), walaupun ia bukan disiplin pembedahan.

Kebaikan Perubatan Moden
Tempoh rawatan pendek
Ø Ia kerana memudahkan para doktor untuk merawat sesuatu penyakit tersebut
Kesakitan yang kecil
Ø Pesakit tidak akan mengalami kesakitan yang tinggi kerana mereka telah diberi ubat bis ataupun anestetik
Dipercayai oleh masyarakat
Ø Hal ini dapat dibuktikan dengan bnayaknya bukti klinikal (clinical proof)
Tumor dapat dirawati
Ø Tumor ataupun kanser dapat dirawat kerana kemajuan dalam bidang perubatan. Pesakit akan diberi ubat dan akan menjalani pembedahan
Ø Selain itu, kesan sampingan tumor dapat dikurangkan
Ø Kadar kematian juga dapat dikurangkan jika pesakit mendapat rawatan awal

Perubatan berlandaskan Al-Quran alkarim
Kitab suci al-Quran merupakan Kalam Allah yang agong yang menjadi rujukan dan panduan kepada seluruh umat Islam. Keistimewaan al-Quran apabila ia menjadi salah satu daripada mukjizat Nabi SAW. Apa yang diceritakan dan dikhabarkan dalam al-Quran adalah bersifat “hidup” dan tidak “basi” ditelan zaman sama ada kepada umat Islam pada masa lalu, sekarang mhupun akan datang hingga tibanya Kiamat. Jelas daripada ayat 9 surah al-Hajr, Allah SWT memberikan jaminan pemeliharaan al-Quran daripada segala bentuk penyelwenga,penambahan, dan pengurangan. Al-Quran yang ada dan dibacakan pada hari ini adalah menyamai al-Quran yang diturunkan kepada Nabi SAW.
Dalam pada itu, perkara yang meletakkan al-Quran itu sebagai penawar kepada penyakit adalah berdasarkan kepada keterangan ayat 82 surah al-Isra’, ayat 44 surah Fussilat dan ayat 57 surah Yunus.
Intipati ayat-ayat tersebut jelas menyatakan bahawa al-Quran mampu untuk membantu menyembuhkan penyakit manusia daripada jenis penyakit fizikal dan penyakit rohani. Berasakan kepada kenyataan ini, dapat dinyatakan bahawa menggunakan ayat-ayat al-Quran sebagai ruqyah penyembuhan penyakit merupakan tindakan yang berasas serta bertepatan dengan kehendak al-Quran itu sendiri.


KONSEP AYAT AL-QURAN SEBAGAI RUQYAH DALAM RAWATAN PENYAKIT

Apabila dirujuk kepada al-Quran, dalam konteks melihat al-Quran sebagai ruqyah kesembuhan penyakit dapat diteliti pemahaman terhadap beberapa ayat yang jelas menyebutkan hal tersebut.
Hadith daripada riwayat Abu Hurairah RA berkata:
Rasulullah SAW telah menugaskan aku untuk menjaga hasil zakat kutipan pada bulan Ramadhan (makanan dll), tiba-tiba datang seseorang yang mengambil makanan. Aku pun merampasnya (menangkapnya) dan berkata: “ Aku akan adukan hal kamu kepada Rasulullah SAW”. Kemudian aku pun menceritakannya, termasuk pesanan orang itu (kepadaku) yang berkata: “Jika kamu ingin tidur bacalah ayat al-Kursi nescaya kamu akan selalu berada dalam lindungan dan penjagaan Allah dan syaitan tidak akan menekatimu sehingga ke pagi.” Nabi SAW bersabda lagi: “Dia telah jujur kepadamu padahal dia adlah pendusta, dia itu adalah syaitan”
Hadith daripada Abi Hurayrah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“ Janganlah kamu menjadikan rumah-rumah kamu sebagai tanah peruburan. Sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya surah al-Baqarah.”

Pertama: Melalui al-Quran Allah SWT menyatakan pendirianNya bahawa kalam Allah itu mampu untuk memberikan kesembuhan penyakit kepada manusia sama ada penyakit rohani mahupun jasmani (fizikal). Kenyataan ini berasaskan kepada keterangan daripada ayat 82 surah al-Isra’. Apabila dirujuk kepada tafsiran ayat ini, Fakhr al-Din al-Razi contohnya menyatakan bahawa keseluruhan al-Quran adalah penyembuh bagi orang-orang yang beriman. Ketahuilah bahawa kesembuhan itu adalah terhadap semua penyakit rohani dan juga penyakit rohani merangkumi dua jenis isitu penyembuhan dari sudut penyembuhan penyakit jasmani, didapati bahawa mengambil keberkatan dengan membacanya (yakni ayat-ayat al-Quran yang dijadikan sebagai Ruqyah) dapat membantu menyembuhkan banyak daripada penyakit manusia.

Kedua: Al-Quran diturunkan untuk membantu menyembuhkan penyakit rohani masyarakat. Antaranya adalah penyakit hati. Penyakit hati diesebutkan dalam beberapa ayat yang dikaitkan dengan sifat nifaq golongan munafik dan juga golongan yang kufur kepada Allah SWT. Kenyataan ini dapat dirujuk kepada beberapa tempat di dalam al-Quran seperti surah al-Baqarah ayat 10, surah al-Anfal ayat 49, surah at-Tawbah ayat 125, surah al-Hajj ayat 53, surah an-Nur ayat 50, surah al-Ahzab ayat 12 dan 60, surah Muhammad ayat 20 dan 29 dan surah al-Mudaththir ayat 31.
Selain daripada penyakit hati tersebut, terdapat beberapa jenis lagi penyakit rohani yang turut berkaitan dengan hati disebutkan dalam al-Quran iaitu hati keras (surah al-An’am ayat 34) dan penyakit riya’ (surah al-Nisa’ ayat 38) penyakit was-was (surah taha ayat 120 dan al-A’raf ayat 68) dan sifat membazir ( surah al-Isra’ ayat 27). Dengan bantuan dan petunjuk daripada al-Quran, pelbagai penyakit yang berkaitan rohani dapat diubati. Keterangan ini bertepatan dengan kenyataan bahawa Allah di dalam al-Quran dalam ayat 13 surah al-rad yang menyatakan bahawa hanya dengan mengingati Allah, merenung dan menghayatinya, pasti dekat dengan Allah dan dianugerahkan Allah ketenangan apabila sentiasa dekat denganNya.

Ketiga:  Al-Quran menyebutan penyakit yang pernah dihadapi oleh seseorang, lalu dikemukakan juga solusi dalam penyelesaian terhadap penyakit tersebut. Pengajaran ini dapat dirujuk kepada kisah Nabi Ayyub AS yang ditimpa penyakit kulit. Selepas menceritakan perihal tersebut, Allah SWT menyebutkan juga penyelesaian terhadap penyakit iaitu usaha daripada pihak baginda sendiri. Nabi Ayyub AS mengadu kepada Allah sehingga Allah SWT memerintahkan agar baginda menghentak kaki sehingga terpancarnya air. Air itu digunakan sebagai bahan rawatan melaliu kaedah munim dan mandi. Hal ini dicritakan dalam surah al-Anbiya’ ayat 83 dan surah Sad ayat 42. Demikian juga sebab penurunan tiga surah yang dinamakan al-Mu‘awwudhat iaitu gabungan antara surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas yang diturunkan untuk membantu menyembuhkan kesakitan yang dihadapi oleh Nabi SAW setelah baginda telah disihir oleh seorang Yahudi bernama Labid bin al-Sam.
Berdasarkan kepada keterangan yang disebutkan jelas memberi petunjuk bahawa al-Quran adalah kalam Allah yang boleh membantu untuk penyembuhan penyakit manusia sama ada penyakit rohani ataupun jasmani. Cuma, bagaimana manusia atau umat Islam menjadikan al-Quran itu sebgai penyembuhan adalah terletak kepada pemahaman, kemahuan dan kemahiran masing-masing.


MANFAAT PENUBATAN BERDASARKAN AL-QURAN
Ø Membantu memberikan jalan penyelesaian yang menurut islam kepada orang-orang yang sedang mengalami permasalahan hidup, baik berupa penyakit Alamiah mahupun penyakit akibat Sihir agar terhindar dan terlepas dari tipu daya syaitan.
Ø Mengajak orang-orang yang belum mengetahui jalan syariat di antara saudara-sausara kita agar menyelesaikan masalahnya secara berhemah dengan kembali kepada al-Quran yang dapat melindungi seseorang dari perkara-perkara negatif
Ø Menyelesaikan masalah dengan tidak menimbulkan masalh aru berupa fitnah yang menimpa hati berupa fitnah syahwat dan syunhah, fitnah kesalahan dan kesesatan, fitnah maksiat dan Bid’ah, fitnah kezaliman dan kebodohan yang mengakibatkan rosaknya ilmu, pandangan, pengetahuan dan eyakinan kepada Allah SWT.

PERSAMAAN ANTARA DUA PERUBATAN INI:
Ø Pendekatan perawatan yang sensitif kepada sosiobudaya dan agama adalah amalan terbaik (CULTURALLY-SENSITIVE)
Ø Perubatan moden dan islam membawa tujuan yang sama iaitu untuk merawat pesakit.


RUJUKAN




No comments:

Post a Comment

Konsep Kejiranan Dan Hak-Hak Jiran

  Konsep Kejiranan Dan Hak-Hak Jiran Nama Ahli Kumpulan : 1) Muhammad Alif Asyraff Bin Abd Aziz (02DKM18F2040)2) 2) Muhammad Izzuddin Amin B...