NAMA AHLI KUMPULAN
-WAN MUHAMMAD IKHWAN BIN WAN MOHD NOOR
(02DKM18F2022)
-MUHAMAD IZZUDDIN AMIN BIN BADRUL ISHAM (02DKM18F2038)
-MUHAMMAD ALIFF ASYRAFF BIN ABD AZIZ
(02DKM18F2040)
-MUHAMMAD ARIF BIN AHMAD NAZRI (02DKM18F2042)
NAMA PENSYARAH
ENCIK KAMAL HISAM BIN ABDUL HALIM
APA TU PERUBATAN?
· Perubatan
merupakan salah satu cabang sains hayat berkenaan menjaga dan mengekalkan
kesihatan serta rasa sihat. Dengan kata lain, perubatan ialah sains untuk
menghalang dan menyembuhkan penyakit. Walaubagaimanapun, istilah ini lebih
banyak digunakan untuk perkara yang berkaitan dengan doktor.
· Perubatan
meliputi pengetahuan sains dan penggunaan pengetahuan terebut. Terdapat
perlbagai jenis cabang sains perubatan yang spesifik kepada organ dan penyakit
tertentu, sama seperti jawatan perubatan. Sains perubatan ialah pengetahuan
mengenai sistem badan dan penyakit, namakala jawatan perubatan merujuk kepada
struktur sosial kumpulan manusia yang dilatih secara rasmi untuk menggunakan
pengetahuan tersebut bagi merawat penyakit.
DALAM KONTEKS PERUBATAN TERBAHAGI KEPADA DUA
KELOMPOK
-PERUBATAN MODEN -PERUBATAN BERLANDASKAN ALQURAN |
|
PERUBATAN MODEN
Perubatan
moden merupakan campuran antara seni merawat dengan berbagai-bagai sains.
Perubatan mempunyai hubungan langsung dengan sains kesihatan dan bioperubatan.
Perubatan hari ini mempunyai bidang-bidang yang lebih luas seperti perubatan
klinik, penyelidikan perubatan, pembedahan, lantanya mengatasi masalh penyakit
dan kecederaan.
Dalam
kurun ke-17 Harley William, menggunakan kaedah-kaedah eksperimen, menunjukkan
penyebaran darah, konsep mendapat yang besar tentangan awal. Kuinina
pendahuluan menandakan kemenangan tentang malaria, satu daripada wabak oldest
pada manusia. Pemciptaan kawasan mikroskop menuju ke penemuan daripada amat
kecil benuk untuk hidup, dan sistem penemuan rerambut darah mengisi lompang
pertandingan akhir itu dalam harley edaran penjelasan darah.
DR. EDWARD JENNERD
Dalam
kurun ke-18, digitalis darah jantung diperkenalkan, keji telah dikawal,
pembedahan telah menukar ke dalam sains eksperimen. Tambahannya, Jenner Edward
memperkenalkan pemvaksinan untuk mengelakkan penyakit cacar, menyediakan dasar
asas bagi bidang imunisasi dalam sains.
Kurun
ke-19 ialah permulaan bagi perubatan moden. Pasteur, Koch, Ehlich dan
Semmelweis membuktikan hubungan antara kuman dan penyakit. Perkembangan lain
termasuklah penggunaan disinfeksi dan kemajuannya akibat dalam perubatan,
khususnya obsetrik, jagaan, penggunaan inokulasi, pendahuluan dalam pembedahan,
dan langkah-langkah kebersihan.
Perubatan
moden pada kurun ke-20 menerima dorongan daripada gerhard domagk yang mendapati
antibiotik pertama, silfanilamide, dan kemajuan groundbreaking dalam penggunaan
penisilin. Kemajuan selamjutnya sudah dicirikan oleh kenaikan kemoterapi,
penggunaan pemvaksinan, penggunaan pengetahuan dengan endocrine untuk merawat
penyakit-penyakit yang menyebabkan daripada hormon keseimbangan, seperti
penggunaan insulin untuk rawat diabetes, dan kefahaman dengan nutrisi dan
peranan vitamin dalam kesihatan.
Pada
mac, 1953, Universiti Cambrige, England, Crick Francis, 35, dan Watson James,
24, mengumumkan “kami telah menjumpai rahsia hidup.” Mereka telah menguraikan
komponen bahan kimia iaitu molekul asas bataan, asid deoxyribonucleic (dna),
memberi sains dan ubatan dasar untuk molekul genetik dan panduan kepada
revolusi dalam perubatan moden.
KATEGORI DALAM PERUBATAN
·
UBAT
·
PEMBEDAHAN
Merupakan
perubatan berhubung dengan diagnosis, penguusan dan penyakit-penyakit luar
biasa atau serius. Ubat mengambil berat dalam penyakit-penyakit sistemik oleh
orang dewasa, iaitu penyakit-penyakit yang menjejaskan badan secara menyeluruh,
atau semua perubatan bukan bedah.
Merupakan
perubatan yang mengubati penyakit atau luka dengan operasi manual serta
peralatan untuk menyaisat dan merawat keadaaan penyakit atau kecederaan.
Dalam
sesetengah pusat, anesthesialogy juga sebahagian daripada pembedahan (untuk
logistik dan tujuan perancangan), walaupun ia bukan disiplin pembedahan.
Kebaikan Perubatan Moden
Tempoh rawatan
pendek
Ø Ia
kerana memudahkan para doktor untuk merawat sesuatu penyakit tersebut
Kesakitan yang
kecil
Ø Pesakit
tidak akan mengalami kesakitan yang tinggi kerana mereka telah diberi ubat bis
ataupun anestetik
Dipercayai oleh
masyarakat
Ø Hal
ini dapat dibuktikan dengan bnayaknya bukti klinikal (clinical proof)
Tumor dapat
dirawati
Ø Tumor
ataupun kanser dapat dirawat kerana kemajuan dalam bidang perubatan. Pesakit
akan diberi ubat dan akan menjalani pembedahan
Ø Selain
itu, kesan sampingan tumor dapat dikurangkan
Ø Kadar
kematian juga dapat dikurangkan jika pesakit mendapat rawatan awal
Perubatan berlandaskan Al-Quran alkarim
Kitab suci al-Quran merupakan Kalam Allah
yang agong yang menjadi rujukan dan panduan kepada seluruh umat Islam.
Keistimewaan al-Quran apabila ia menjadi salah satu daripada mukjizat Nabi SAW.
Apa yang diceritakan dan dikhabarkan dalam al-Quran adalah bersifat “hidup” dan
tidak “basi” ditelan zaman sama ada kepada umat Islam pada masa lalu, sekarang
mhupun akan datang hingga tibanya Kiamat. Jelas daripada ayat 9 surah al-Hajr,
Allah SWT memberikan jaminan pemeliharaan al-Quran daripada segala bentuk
penyelwenga,penambahan, dan pengurangan. Al-Quran yang ada dan dibacakan pada
hari ini adalah menyamai al-Quran yang diturunkan kepada Nabi SAW.
Dalam pada itu, perkara yang meletakkan
al-Quran itu sebagai penawar kepada penyakit adalah berdasarkan kepada
keterangan ayat 82 surah al-Isra’, ayat 44 surah Fussilat dan ayat 57 surah
Yunus.
Intipati ayat-ayat tersebut jelas
menyatakan bahawa al-Quran mampu untuk membantu menyembuhkan penyakit manusia
daripada jenis penyakit fizikal dan penyakit rohani. Berasakan kepada kenyataan
ini, dapat dinyatakan bahawa menggunakan ayat-ayat al-Quran sebagai ruqyah
penyembuhan penyakit merupakan tindakan yang berasas serta bertepatan dengan
kehendak al-Quran itu sendiri.
KONSEP AYAT AL-QURAN SEBAGAI RUQYAH DALAM
RAWATAN PENYAKIT
Apabila dirujuk kepada al-Quran, dalam
konteks melihat al-Quran sebagai ruqyah kesembuhan penyakit dapat
diteliti pemahaman terhadap beberapa ayat yang jelas menyebutkan hal tersebut.
Hadith daripada riwayat Abu Hurairah RA
berkata:
Rasulullah SAW telah menugaskan aku untuk
menjaga hasil zakat kutipan pada bulan Ramadhan (makanan dll), tiba-tiba datang
seseorang yang mengambil makanan. Aku pun merampasnya (menangkapnya) dan
berkata: “ Aku akan adukan hal kamu kepada Rasulullah SAW”. Kemudian aku pun
menceritakannya, termasuk pesanan orang itu (kepadaku) yang berkata: “Jika kamu
ingin tidur bacalah ayat al-Kursi nescaya kamu akan selalu berada dalam
lindungan dan penjagaan Allah dan syaitan tidak akan menekatimu sehingga ke
pagi.” Nabi SAW bersabda lagi: “Dia telah jujur kepadamu padahal dia adlah
pendusta, dia itu adalah syaitan”
Hadith daripada Abi Hurayrah RA, bahawa
Rasulullah SAW bersabda:
“ Janganlah kamu menjadikan rumah-rumah
kamu sebagai tanah peruburan. Sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang
dibacakan di dalamnya surah al-Baqarah.”
Pertama:
Melalui al-Quran Allah SWT menyatakan pendirianNya bahawa kalam Allah itu mampu
untuk memberikan kesembuhan penyakit kepada manusia sama ada penyakit rohani
mahupun jasmani (fizikal). Kenyataan ini berasaskan kepada keterangan daripada
ayat 82 surah al-Isra’. Apabila dirujuk kepada tafsiran ayat ini, Fakhr al-Din
al-Razi contohnya menyatakan bahawa keseluruhan al-Quran adalah penyembuh bagi
orang-orang yang beriman. Ketahuilah bahawa kesembuhan itu adalah terhadap
semua penyakit rohani dan juga penyakit rohani merangkumi dua jenis isitu
penyembuhan dari sudut penyembuhan penyakit jasmani, didapati bahawa mengambil
keberkatan dengan membacanya (yakni ayat-ayat al-Quran yang dijadikan sebagai Ruqyah)
dapat membantu menyembuhkan banyak daripada penyakit manusia.
Kedua: Al-Quran
diturunkan untuk membantu menyembuhkan penyakit rohani masyarakat. Antaranya
adalah penyakit hati. Penyakit hati diesebutkan dalam beberapa ayat yang
dikaitkan dengan sifat nifaq golongan munafik dan juga golongan yang
kufur kepada Allah SWT. Kenyataan ini dapat dirujuk kepada beberapa tempat di
dalam al-Quran seperti surah al-Baqarah ayat 10, surah al-Anfal ayat 49, surah
at-Tawbah ayat 125, surah al-Hajj ayat 53, surah an-Nur ayat 50, surah al-Ahzab
ayat 12 dan 60, surah Muhammad ayat 20 dan 29 dan surah al-Mudaththir ayat 31.
Selain daripada penyakit hati tersebut,
terdapat beberapa jenis lagi penyakit rohani yang turut berkaitan dengan hati
disebutkan dalam al-Quran iaitu hati keras (surah al-An’am ayat 34) dan
penyakit riya’ (surah al-Nisa’ ayat 38) penyakit was-was (surah taha ayat 120
dan al-A’raf ayat 68) dan sifat membazir ( surah al-Isra’ ayat 27). Dengan
bantuan dan petunjuk daripada al-Quran, pelbagai penyakit yang berkaitan rohani
dapat diubati. Keterangan ini bertepatan dengan kenyataan bahawa Allah di dalam
al-Quran dalam ayat 13 surah al-rad yang menyatakan bahawa hanya dengan
mengingati Allah, merenung dan menghayatinya, pasti dekat dengan Allah dan
dianugerahkan Allah ketenangan apabila sentiasa dekat denganNya.
Ketiga: Al-Quran menyebutan penyakit yang pernah
dihadapi oleh seseorang, lalu dikemukakan juga solusi dalam penyelesaian
terhadap penyakit tersebut. Pengajaran ini dapat dirujuk kepada kisah Nabi
Ayyub AS yang ditimpa penyakit kulit. Selepas menceritakan perihal tersebut,
Allah SWT menyebutkan juga penyelesaian terhadap penyakit iaitu usaha daripada pihak
baginda sendiri. Nabi Ayyub AS mengadu kepada Allah sehingga Allah SWT
memerintahkan agar baginda menghentak kaki sehingga terpancarnya air. Air itu
digunakan sebagai bahan rawatan melaliu kaedah munim dan mandi. Hal ini
dicritakan dalam surah al-Anbiya’ ayat 83 dan surah Sad ayat 42. Demikian juga
sebab penurunan tiga surah yang dinamakan al-Mu‘awwudhat iaitu gabungan antara
surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas yang diturunkan untuk membantu
menyembuhkan kesakitan yang dihadapi oleh Nabi SAW setelah baginda telah
disihir oleh seorang Yahudi bernama Labid bin al-Sam.
Berdasarkan kepada keterangan yang
disebutkan jelas memberi petunjuk bahawa al-Quran adalah kalam Allah yang boleh
membantu untuk penyembuhan penyakit manusia sama ada penyakit rohani ataupun
jasmani. Cuma, bagaimana manusia atau umat Islam menjadikan al-Quran itu sebgai
penyembuhan adalah terletak kepada pemahaman, kemahuan dan kemahiran
masing-masing.
MANFAAT PENUBATAN BERDASARKAN AL-QURAN
Ø Membantu
memberikan jalan penyelesaian yang menurut islam kepada orang-orang yang sedang
mengalami permasalahan hidup, baik berupa penyakit Alamiah mahupun penyakit
akibat Sihir agar terhindar dan terlepas dari tipu daya syaitan.
Ø Mengajak
orang-orang yang belum mengetahui jalan syariat di antara saudara-sausara kita
agar menyelesaikan masalahnya secara berhemah dengan kembali kepada al-Quran
yang dapat melindungi seseorang dari perkara-perkara negatif
Ø Menyelesaikan
masalah dengan tidak menimbulkan masalh aru berupa fitnah yang menimpa hati
berupa fitnah syahwat dan syunhah, fitnah kesalahan dan kesesatan, fitnah
maksiat dan Bid’ah, fitnah kezaliman dan kebodohan yang mengakibatkan rosaknya
ilmu, pandangan, pengetahuan dan eyakinan kepada Allah SWT.
Ø Pendekatan
perawatan yang sensitif kepada sosiobudaya dan agama adalah amalan terbaik
(CULTURALLY-SENSITIVE)
Ø Perubatan
moden dan islam membawa tujuan yang sama iaitu untuk merawat pesakit.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment